PERUBAHAN SESEORANG


" Seseorang pasti akan berubah apabila seseorang itu telah menjumpai sesuatu
yang dia inginkan selama ini, mulut bercakap tidak jujur walaupun hati kita tidak mampu menipu sesuatu yang kita bicara"

" Kita berjanji pada seseorang yang kita sayang, tetapi kita tidak menggotai janji tersebut sedangkan kita menipu dengan penuh muslihat, Apa yang dia harapkan tidak sampai ke tahap yang memberangsangkan "


BERMULA


Aizat mengaku diri ku juga telah berubah ke suatu tahap yang tidak dapat Mak dan Ayah kita kawal lagi . Mereka juga tidak tahu adakah kita berubah ke tahap lebih ke arah kebaikan atau lebih kepada kejahatan . Mereka tidak lagi berbicara tentang kenakalan kita, sebab pada peringkat umur kita yang lebih matang dan pengalaman-pengalaman manis atau pahit yang mendewasakan kita. Peringkat remaja yang telah ku lalui tiada apa yang membuatkan ku rasa seronok kerana hidup Aizat lebih ke dunia fantasi dengan bermain Permainan Video, Internet dan bermacam gadget yang aku ada. Pada Zaman remaja, aku juga tiada teman istimewa "teman wanita" sedangkan di waktu sekolah Aizat tidak gemar berborak dengan perempuan kerana diriku sangat pemalu ketika itu. Aku lebih gemar borak-borak dengan kawan rapat ku iaitu Halim, Ridzuan dan senior-senior aku pada waktu itu. Aku mengaku tapi bukan aku berlagak ok. Zaman sekolah ramai perempuan berminat ingin kenal dengan aku tapi aku menolak akibat sifat pemalu aku tahap maksima.



Sikap aku waktu itu



  • Pemalu teramat sangat sampai nak beli nasi lemak suruh kawan aku
  • Gemar lepak dekat cyber cafe sebab ketagihan games dan internet
  • Selalu duduk dalam rumah " anti sosial "
  • Dalam kelas selalu melukis anime ,borak2 pasal games dengan kawan-kawan
  • Waktu ini, rumah ku tiada Internet kerana line tidak sampai lagi
  • Tak pernah baca buku bila nak peperiksaan
  • Mendengar muzik-muzik rock pecah kepala



Aku boleh dikatakan agak-agak nerd pada waktu sekolah , tiada apa yang menarik pada waktu itu. Lama kelamaan, aku telah rasa angin perubahan terhadap diri ku apabila aku menyertai Khidmat Negara selama 3 bulan "PLKN".

Apa yang dikatakan perubahan ?



"Perubahan seseorang terhadap dirinya tidak mampu melihat dengan mata kasar sedangkan dirinya telah berubah secara fizikal, mental, persepsi dan sikap melalui arus perubahan dari segi sosial, persekitaran secara automatik"

Emosi dan sikap telah berubah dengan secara pantas . Tanpa disedari, aku telah berubah dari seorang Nerd kepada seorang yang biasa dan digelar oleh rakan-rakan aku iaitu ROCK . Bukan apa, mungkin mereka melihat aku dari segi pakaian aku, sikap aku dan percakapan aku. Kawan-kawan aku masih tidak percaya aku adalah jenis yang panas baran dan selalu marah-marah . Mungkin dari paras rupa aku ini yang ala nerd dan budak-budak terencat akal. Diri aku yang semakin ego apabila aku sambung belajar di politeknik Ipoh. Aku lupa matlamat aku, target aku apabila di sana. Tiba di hostel, aku telah sedar ramai kawan-kawan aku terlebih pergaulan, mereka dengan mudah menikmati ganja, seks luar nikah , merempit siang malam. Aku terkejut dan aku tidak dapat fokus pembelajaran subject aku ambil. Aku berdoa Kepada Allah S.w.t dan aku ingat kata-kata abang aku " tak rock dan tak metal la kalo ko main perempuan, dadah ke" . Syukur, aku tidak terjebak perkara-perkara salah tersebut. Aku nekad dan bertukar kolej dan akhirnya perkara sama tetap berlaku . "ARAK, CLUBBING, DADAH, SEKS LUAR NIKAH, PERGAULAN BEBAS" tetap berlaku di tempat baru aku. Cannot stop it untill now !

->PENDAPAT AIZAT<-

Sebenarnya menda2 cmni mmg byk berlaku, so depends kita, nk ikot or tak.

banyak2 berdoa, perkara baik kita ambil, perkara buruk kita tolak.

Syaitan banyak menghasut kita

Pengajaran mengajar kita

IT's our choice

In my mind

  • Perlu ke aku berhenti bermain game?
  • Perlu ke aku lupakan dunia komputer aku?
  • Berhenti lepak kat mamak bersama kawan2 aku
  • Hidup lebih matang ?

___Keep thinking__














8 comments:

eL said...

ape pon yg pnting be ur self.... kite ley kawan ngn sesape yg kite nk...kalau terlalu mmlh kawan pon ssh...mSg2 ade otak..dan tuhan tu mengurniakan setiap manusia dgn akal...dgn akal tu lah kite berfikr...dr kecik hnga dewasa kite tlh di ajar agar menghindari perkara yg negtif. kebaekan kita ambil sbg guideline kite agar kite x melampaui batas..x smstinye org yg selalu melakukan kjhtan tu die sllu lakukan kjhtan dn mrk jg ade mlkukan kebaekan..cume kite buta..kite kdg2 x dpt menilai mane permata n mane kaca..sometimes...org yg kite anggp jht tu lh actually kawan yg baek..law x,xkan ade pepath mush blh jd kawan.kawan leyh jd lawan...kesimpulan nyer...anda harus berfikir dgn smart....jgn mdh terpgaruh...berfikir sblm melakukan sesuatu...wat is the bad thng n wat is the gud 1 4 ur self....

Datuk Ejat said...

thanks suhaila , I dgr pendapat you, our life depends our behavior..

eL said...

hhehhheh...yeah..SuhailA sdh mnjadi bdAk SkEmA..

Anonymous said...

yo..bro aku rasa ko lah paling tepat ..you the man bro.. minat aku bace blog ko ni..sbb pelik gler vavi..hahaa..teruskan

Anonymous said...

Aizat, cantik la blog ko. smart gler ar.. ajar aku nanti.. btw, ur thread really impress me la aizat.. I love you muah.. girls2 jgn jeles..hehehe..muah ..muah gedix sebentar

belive in god said...

its nthing that you want to live ur lige like that. life is urs and you cant take away like that like that and the truth is that hw you want to become and act like it. the fact is the truth that you want to change and to live the world .
for ur parents is to know what the kids like and to know is hw we feel the atitude in ur lifre la. ok! nt to be sad anymore.

Anonymous said...

datuk|ejat.....
menarik lah cite ko....
heh,,,,,
bukak pasal cite ufo tu, aku ade cadangan utk pengisian blog ko ni jat...
aku suggest kn ko critekan pasal video 'the arrivals' kt youtube...mmg panjang crite die... ko kene tgk dulu... sure interesting utk ko..... pastu post la pendapat ko kt blog ko yang mantap ni... tersangat lah menarik video tu.. byk info2 berguna psl isu ufo ni...

ur old frenzz..:p

NurainiMZ said...

ouch...
sentap jap statement rmi p'puan minat tyme skolah dlu...
hahahahahhaha :p

Aizat Mahfuz also available on Xboxlive
Join him and fight him
Took chance to keep alive
and experience so many cool things
Always dreaming on my imagination
to continue a fantastic
Blog Writing ever had